Malkavaara ja Törmä taistelivat MM-mitaleille

Painonnoston osanottajamäärältään mittavat Veteraanien MM-kisat ovat käynnissä Rovaniemen Santasportissa. Rauman veteraaninostajat saivat urakkansa komeaan päätökseen maanantaina ja tiistaina.
Urakan aloitti maanantaina Heikki Malkavaara 70-vuotiaitten 69-kilon sarjassa. Koko kesä oli vietetty nälässä ja vielä viimeisen viikon useat saunomiset/uimiset vetivät painon turhankin alas (67,7kg). Malkavaara aloitti tempaukset varovasti ja kaksi ensimmäistä nousivatkin helposti, mutta viimeisen 44 kiloa ei enää tullutkaan raakana suorin jaloin. Tulos tässä vaiheessa tempaus 42 kiloa ja toisena. Kolmonen Irlannin Caball ja nelonen Suomen Rossi pääsivät 40 kiloon.
Sitten alkoi taistelu, ei painoja vaan tuomarilinjaa vastaan. Jos edellisenä päivänä meni läpi nosto kuin nosto, niin ilmeisesti tuomaripuhuttelun takia oli linja nyt niuhottavan tarkka. ”Niinpä jouduin nostamaan alkupainoni 55 kiloa ylös kolme kertaa”. Painot nousivat leikitellen ylös, mutta kahdessa ensimmäisessä 2-1 hylkyyn. Syytä ei kukaan tajunnut. Kolmannella suorastaan lensivät painot ylös ja nyt kelpasi. Kun Caball nosti 53 kiloa ja Rossi 50 kiloa, oli MM-hopea selvä. Kisan voitti nimittäin ylivoimaisesti Saksan Rudiger Mayer yhteistloksella 137 kiloa. Sarjassa siis neljä nostajaa.
”MM-hopeaa on nyt sitten sekä voimanostossa että painonnostossa. Lienee ainutlaatuista raumalaisessa voimaurheilussa.”
Heimo Törmä oli rankingtilastoissa 65-vuotiaitten 69-kiloisissa ennen kisaa vasta kuudentena. Valmentajan ominaisuudessa valoi Malkavaara kuitenkin vahvaa uskoa mitaleille. Mitalin tiellä olisivat lähinnä suomalaiset Huttunen, joka kevään SM-kisoissa oli peitonnut Törmän, ja kovassa kunnossa ollut Törmikoski. Painonpudotusta ei tarvittu ennen kisaa ja kuvia ei lähdetty kumartelemaan, vaan lähdettiin taistelemaan.
Törmä ja Törmikoski tempauksessa 54 kiloa. Törmä teki vielä hyvän yrityksen 56 kilosta, mutta Huttunen hienosti jopa 58 kiloa. Työnnössä molemmat muut suomalaiset osoittautuivat vastaantulijoiksi, sillä Törmä intoutui rajuun taisteluun, kaikki kolme työntöä ylös puhtaasti, 72, 75 ja 77. Työnnössä taktikoitiin julmasti painoja vaihtaen, mutta Huttunen ja Törmikoski sortuivat liian isoihin korotuksiin.
Niin tuli Törmästä pronssimitalisti 131 kilon yhteistuloksella. Ja vähällä oli ettei hopeamitalisti. Ruotsin Sandberg nimittäin sai kahden löysän pummin jälkeen vaivoin kolmannellaan tuloksen tempauksessa. Sarjan voitti Italian Morino, joka sitten tehtailikin ME-tuloksia. Törmän sarjassa kaikkiaan kahdeksan nostajaa.
Törmällä siis myös voimanostosta MM-hopeaa ja nyt sitten painonnostosta MM-pronssia.
