INKINEN JA LAVONIUS NOSTIVAT MM-PRONSSIA

 

Veteraanien penkin MM-kisat käytiin 18-21.04. Tsekin pääkaupungissa Prahassa. Rauman Ydinvoimasta oli mukana kaksi nostajaa yli 60-vuotiaitten sarjassa.

Ensimmäisenä tulessa oli MM-mitaleja jo monesti aiemmin kahminut kokenut Juha Inkinen 66-kiloisissa. Inkinen nosti vakuuttavan keveästi puhtaan sarjan 102,5-107,5-110 kiloa. Mitali ratkesi vasta kisan viimeisessä nostossa. Ranskan Sitruk Claude teki toistamiseen saman virheen, minkä edellisissä EM-kisoissa. Liian suuri aloituspaino ja ilman tulosta jääminen. Sarjan voittivat kaksi Japanilaista selvästi paremmilla tuloksilla. Tämä pronssi oli Inkisen kuudes MM-mitali.

74-kiloisissa nostava Hannu Lavonius taasen oli ensikertalainen MM-lavalla. Debyytti sujui hienosti. Vielä ennen kolmea viimeistä nostoa oli Lavonius selvässä johdossa. Kaksi nostajaa, Japanin Monoe (157,5 kg) ja Suomen Antero Kauranen (152,5 kg) pyyhälsivät kuitenkin viimeisillään ohi Lavoniuksen, muut jäivät ilman tulosta. Lavoniuksen tulos 142,5 kiloa ja siis pronssia.

Penkkipunnerrus uusilla paidoilla on suuri taitolaji. Lajin vaikeuden osoittaa varsin suuri hylättyjen nostojen ja ilman tulosta jäämisien määrä.